China's Xinhua mistakenly reports 'US Trade War reaches cease-fire'

Old 2018 article accidentally published, then quickly deleted by state-backed Xinhua


(AP photo)

TAIPEI (Taiwan News) – There appears to be some confusion or mixed messages among Chinese media outlets regarding the trade war between Washington and Beijing.

At 7:00 a.m. on Monday morning, the state-run Xinhua News Agency published a report with the title “U.S. China Trade War reaches cease-fire!” (中美貿易戰將停火!止戰!) exclaiming that a truce had been reached. However, after only 20 minutes the article was deleted, with other Chinese media organizations quickly following suit.

Tencent News published a follow-up statement shortly after 7:00 a.m., claiming that the article was an old article from May 20, 2018 with a near identical title as the one published by Xinhua on May 20, 2019.

Although explained as a mistake, the curious article published and deleted by Xinhua has prompted plenty of speculation online about possible discord and mixed messaging at Xinhua, and in the Chinese Communist Party, reports Liberty Times.

A screenshot of the Tencent news story explaining the mistake can be seen below.