Alexa
  • Directory of Taiwan

China Times apologizes to DPP chairman

China Times apologizes to DPP chairman

One day after governing Democratic Progressive Party Chairman Yu Shyi-kun declared legal war against the China Times editor in chief and two reporters, the Chinese-language paper published an apology to Yu and its readers in yesterday's issue, admitting that it had made a mistake.
"Although DPP Chairman Yu Shyi-kun has recently made certain remarks that sparked public concern of escalating ethnic tensions, including that 'the depose Chen movement was Chinese people bullying Taiwanese people,' the paper has verified that Yu did not use the term "Chinese pigs" as was reported in our front page story on September 25. We therefore offer an apology to Chairman Yu and our readers," the statement read.
The story in question stated that Yu's "provocative use of the term "Chinese pigs" to refer to anti-Chen protesters had given rise to criticism from within his own party. Yu, who was in Taichung yesterday, did not make any immediate comments in response to the China Times' apology. However, one of his aides, DPP Deputy Secretary-General Tsai Huang-liang (蔡煌瑯), said that the chairman would discuss the matter with his lawyers before making a decision on whether to withdraw the lawsuit against the China Times.
Yu, who twice denied making the comment, filed a libel suit Monday against the two China Times reporters whose bylines appeared on the story and the paper's editor in chief Wang Chien-chuang.
"I will sue them no matter what happens!" any angry Yu declared at DPP news conference Monday morning. "The China Times has gone too far! It has lost its journalistic ethics."
In the lawsuit, Yu demanded that the mass circulation daily publish a written apology on its front page, the same page on which it ran the report under a banner headline Monday.
After the furor erupted, cable station TVBS-N reviewed its tapes of Yu's public remarks over the past two weeks and was able to determine that Yu did not use the term "Chinese pigs" as was reported.
The newspaper has covered in detail the protests led by former DPP Chairman Shih Ming-teh (施明德) to force President Chen Shui-bian (陳水扁) to step down over allegations of corruption. It also reported that one of the protest organizers Wang Li-pings had denounced Yu, saying that the DPP chairman had insulted the protesters.
After Yu filed the suit on Monday the paper yesterday published the apology in a small space on the top half of the second page in yesterday's edition.
"The apology has at least cleared the chairman's name, though it was published in a space disproportionate to "the headline story on Monday that accused Yu of insulting (the protesters)," said the DPP's Tsai.


Updated : 2021-10-26 20:55 GMT+08:00