Alexa

News Corp. criticizes UK parliament’s report: “unjustified and highly partisan”

 FILE - This Sunday July 10, 2011 file photo shows Chairman of News Corporation Rupert Murdoch, right, and his son James Murdoch, chief executive of N...

Britain Phone Hacking

FILE - This Sunday July 10, 2011 file photo shows Chairman of News Corporation Rupert Murdoch, right, and his son James Murdoch, chief executive of N...

Rupert Murdoch’s News Corporation criticized a parliamentary committee’s report into phone-hacking scandal as “unjustified and highly partisan.”

The 121-page report released on Tuesday accused News International of instinctively trying to “cover up rather than seek out wrongdoing and discipline the perpetrators.”

The committee also accused three former News International executives, one-time executive chairman Les Hinton, former editor Colin Myler and former legal manager Tom Crone, of giving misleading evidence.

The report concluded that Murdoch was “not a fit person” to run a major international business and exhibited “wilful blindness” to what was going on.

Five opposition Labor MPs and one from the Liberal Democrats approve the conclusion, while four committee members from British Prime Minister David Cameron’s Conservatives refused to approve.

A News Corp. statement said the panel had highlighted some “hard truths” but that analysis of the “factual record” was followed by “some commentary that we, and indeed several members of the committee, consider unjustified and highly partisan.”

Murdoch shut the News of the World in July 2011 as the phone-hacking scandal exploded with revelations that the tabloid had accessed the voicemails of a murdered schoolgirl.

Rupert and his son James both gave evidence to the committee on July 19. Murdoch himself had pinned the blame on Myler and Crone when he appeared before a separate judicial inquiry in London last week, saying that he too was the victim of a “cover-up” at the News of the World.

Murdoch’s empire still comprises The Sun, The Times and the Sunday Times newspapers in Britain, and the Wall Street Journal and Fox News in the United States.


Updated : 2021-04-19 02:52 GMT+08:00